أثر رفاهية العاملين على الأداء الوظيفي للعاملين فى البنوک التجارية المصرية بمحافظة کفر الشيخ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية التجارة - جامعة کفر الشيخ

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى بحث تأثير رفاهية العاملين على الأداء الوظيفي للعاملين فى البنوک التجارية العاملة المصرية بمحافظة کفر الشيخ (البنک الأهلى المصرى، بنک مصر، بنک القاهرة), وقد إستخدم الباحثون قائمة الإستقصاء کأداة لجمع البيانات من عينة الدراسة، والتي بلغت 242مفردة من العاملين في البنوک المختارة، وقد بلغ عدد القوائم الصحيحة 197، وبذلک تکون نسبة الردود الصحيحة 81,4%، وهى نسبة مرتفعة فى العلوم الإجتماعية، وتم تحليل بيانات الدراسة بإستخدام بعض أساليب التحليل الإحصائى مثل أسلوب تحليل الإرتباط البسيط والإنحدار المتعدد.  وأظهرت نتائج الدراسة وجود إرتباط معنوى بين جميع أبعاد رفاهية العاملين وجميع أبعاد الأداء الوظيفى، کما أشارت النتائج إلى وجود تأثير معنوى لرفاهية العاملين ککل على الأداء الوظيفى ککل، ووجود تأثير معنوى لبعدى رفاهية العاملين (الرفاهية النفسية، رفاهية مکان العمل) على أبعاد الأداء الوظيفي (أداء المهمة، الأداء السياقي، الأداء التکيفي) في البنوک محل الدراسة، وقدمت الدراسة لهذه البنوک العديد من التوصيات التي تسهم في تطوير الأداء الوظيفي لديهم، کما قدمت بعض التوصيات بالدراسات المستقبلية.
 
Abstract
This study aims at investigating the effect of Employee Well-being on Job Performance of the employees in public commercial banks in Kafr elsheikh. The researchers used the survey list as a tool to collect data from the study sample, which reached 242 individuals from all employees in the selected banks in the research sample, the number of correct lists was 197, meaning that the percentage of correct responses was 81.40%, and it s ahigh percentage in the social science, The study data was analyzed using some statistical methods such as simple correlation analysis and multi regression. The results of the study showed that there is a significant correlation between all dimensions of Employee Well-being and all dimensions of Job Performance, The results also indicate that that there is a significant effect of Employee Well-being as awhole on the dimensions of Job Performance, and a significant effect of two dimensions of Employee Well-being(Workplace well-being, Psychological well-being) on the dimensions of Job Performance (Task performance, Contextual performance, Adaptive performance)in the banks under study, the study provided these banks with many recommendations that contribute to the development of their Job Performance, and some recommendations for future studies.

الكلمات الرئيسية