القيادة التحويلية وتأثيرها على ابتکار المنتجات: دراسة تطبيقية على العاملين بشرکات الأدوية التابعة لوزارة الاستثمار بجمهورية مصر العربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معهد مصر العالى للتجارة و الحاسبات بالمنصورة

المستخلص

          يهدف هذا البحث إلى قياس تأثير أبعاد القيادة التحويلية على أبعاد ابتکار المنتجات، وذلک بالتطبيق على شرکات الأدوية التابعة لوزارة الاستثمار (القاهرة للأدوية والصناعات الکيماوية، والإسکندرية للأدوية والصناعات الکيماوية، والنيل للأدوية والصناعات الکيماوية). وتم تصميم نموذج مقترح للدراسة لکي يستخدم لاختبار العلاقة بين القيادة التحويلية وأبعاد ابتکار المنتجات. وتم ملأ قائمة الاستقصاء بمعرفة المستقصى منه عن طريق المقابلة الشخصية، وبلغ حجم العينة 349 مفردة، کما بلغ عدد الاستمارات الصحيحة 285 بنسبة بلغت 82 % من إجمالي حجم العينة.
وأوضحت نتائج التحليل الإحصائي وجود ارتباط معنوي ايجابي بين أبعاد القيادة التحويلية وأبعاد ابتکار المنتجات (الابتکار الجذري للمنتجات، والابتکار الإضافي للمنتجات). کما أوضحت وجود تأثير معنوي إيجابي لکل من الاهتمام الفردي والدافعية الملهمة على أبعاد ابتکار المنتجات، في حين لم يثبت معنوية تأثير کل من التأثير المثالي والحفز الفکري، کما أشارت النتائج أن القيادة التحويلية موجودة في الشرکات محل التطبيق بمستويات متوسطة ولا توجد فروق معنوية بين آراء العاملين أي أن توافر أبعاد القيادة التحويلية بشکل متقارب وبدرجة متوسطة في الشرکات الثلاثة محل الدراسة، وفيما يتعلق بابتکار المنتجات فإن متوسطات توافر مکونات ابتکار المنتجات ضعيفة وتوجد فروق معنوية في أراء العاملين في تلک الشرکات حول الابتکار الجذري للمنتجات حيث يتوافر بصورة أکبر في شرکة النيل للأدوية يليها مؤسسة القاهرة للأدوية ثم الإسکندرية للأدويةبينما يتضح عدم وجود فروق معنوية بين آراء مفردات الدراسة فيما يتعلق بالابتکار الإضافي للمنتجات.
 
Abstract:
This research aimed to Measure the impact of transformational leadership dimensions on the dimensions of product innovation, applied to Pharmaceutical companies of the Ministry of Investment in Egypt. A proposed model is developed to test the relationship between transformational leadership dimensions on dimensions of product innovation, a questionnaire is designed and data have been collected. Sample size is 349, and the response rate is 285 (82% of sample size).
The findings show that transformational leadership is positively related to dimensions of product innovation (Radical product innovation andIncremental product innovation).  Also, it shows that individualizedconsideration and inspirationalmotivationhas a positive effect on dimensions of product innovation but there is no significant effect for each of the IdealizedInfluence andIntellectualStimulation. The results also indicated that transformational leadership is existing  in the applied companies at medium levels and there are no significant differences between the opinions of workers, that is, the availability of dimensions of transformational leadership is similar and  medium in the three companies under study, and regarding to product innovation, the average availability of the components of product innovation are weak and there are significant differences in the opinions of workers in those companies on the radical innovation of products where it is more available in the Nile Company for Medicines followed by the Cairo Corporation for Medicines them Alexandria Company for Medicines, while it is clear that there are no significant differences between the opinions of the study items on Incremental product innovation.

الكلمات الرئيسية